Ekspresówką z widokiem na Tatry ze Skomielnej Białej do Rabki

Fot. PAP/Grzegorz Momot

Dziś w Skomielnej Białej otwarto 6 km odcinek nowej Zakopianki.To pierwszy z trzech odcinków budowanej S7 :na południe od Krakowa, przez Lubień do Rabki Zdroju, który został oddany do użytku. Oddany dziś do użytku odcinek zapiera dech w piersiach pięknem , rozmachem i nowością .Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk obecny podczas ceremonii otwarcia zapowiedział, że wszystkie trzy będą gotowe do 2021 roku.

Ta droga będzie swoistym silnikiem napędowym turystyki i gospodarki regionu, ale też dla wszystkich tych, którzy jadą tranzytem będzie drogą bezpieczną, bo bezpieczne drogi to cel i priorytet rządów Prawa i Sprawiedliwości – powiedział Adamczyk podczas uroczystości otwarcia trasy w Skomielnej Białej.

Oddany do użytku odcinek fascynuje i panoramą i rozwiązaniami.

Górski odcinek zakopianki jest drogą nowoczesną i komfortową- mówił minister Adamczyk- Ta droga to jeden z najpiękniejszych odcinków i najtrudniejszych pod względem inżynieryjnym. Zastosowano tutaj wiele nowatorskich rozwiązań – okazuje się, że polscy inżynierowie, bo przecież oni tutaj na co dzień spędzali czas wraz ze swoimi włoskimi kolegami, są w stanie tego typu obiekty realizować – to jest powód do dumy – zaznaczył szef resortu infrastruktury, dodając-Staramy się, aby deklaracja, którą złożyliśmy przed laty była aktualna – Polska musi być państwem nowoczesnym, dostępnym transportowo, dostępnym komunikacyjnie

Oddany dziś w użytkowanie kierowcom 6 kilometrowy odcinek Skomielna Biała – Chabówka w jednej trzeciej długości ( 2,3 km)prowadzony jest na wiaduktach .Najdłuższy i największy z wiaduktów liczy sobie kilometr i znajduje się na wysokości 50 m

Ten ważny odcinek łączy i inne miejscowości Małopolski.
Poprowadzono stąd zjazdy na Wadowice i Nowy Sącz, do drogi krajowej ( DK)nr 28 oraz do starego przebiegu DK7. Z kolejnego węzła, Zabornia, zjechać można na DK47 w kierunku Nowego Targu i Zakopanego oraz na DK7 do Chyżnego i granicy państwa ze Słowacją.
Na Zbójeckiej Górze w Rabce powstało miejsce obsługi podróżnych (MOP). Drogę ekspresową kończy się węzł Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany został kilometrowy dwujezdniowy fragment DK47 do Chabówki i tam włączony do istniejącego już dwujezdniowego odcinka Chabówka – Rdzawka.

Odcinek S7 Skomielna Biała – Radka Zdrój oraz nowy odcinek drogi krajowej nr 47 zaliczany do klasy głównej przyspieszonej (GP) od Rabki Zdroju do Chabówki budowała włoska firma Salini Impregilo z Mediolanu.

Koszt inwestycji wyniósł ok. 615 mln zł. Gwarancja jakości wykonanych prac będzie obowiązywała tylko przez 10 lat.

Dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Tomasz Pałasiński zaznaczył, że inwestycja była wyzwaniem pod względem technologicznym i realizacyjnym. Wylano tutaj półtora raza więcej betonu niż na budowę Stadionu Narodowego, a powierzchnia wszystkich wykonanych obiektów mostowych wynosi 80 tysięcy metrów kw., co równa się 12 pełnowymiarowym boiskom piłkarskim.

Nadal w toku :Odcinek Lubień – Naprawa

Liczący ok. 16,7 km fragment nowej zakopianki, w tym 15,8 km o parametrach drogi ekspresowej, podzielony został na trzy odcinki realizacyjne, każdy z osobnym wykonawcą: Lubień – Naprawa, Naprawa – Skomielna Biała oraz Skomielna Biała – Rabka Zdrój.

Odcinek pierwszy do wejścia do tunelu wykonuje polsko – ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A. z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa, odcinek tunelowy – włoska firma Astaldi, a trzeci – włoska firma Salini.

Łączny koszt tych zadań wynosi blisko 2,5 mld zł. Inwestycja jest współfinansowana ze Środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wysokość dofinansowanie to ponad 1,3 mld zł.
Na całym tym odcinku powstaje w sumie 38 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady) oraz dwukomorowy tunel o długości 2,06 km.

Minister Adamczyk zapowiedział, że wszystkie trzy odcinki nowej zakopianki będą gotowe do 2021 roku. Roboty idą i rozpędzają się i wszystko wskazuje na to, że dotrzymamy terminu, że w 2021 roku pojedziemy pełną zakopianką – powiedział szef resortu infrastruktury.

Z zapowiedzi zarządcy dróg wynika, że jeszcze w tym roku udostępniony będzie 7,6-kilometrowy odcinek Lubień – Naprawa z tymczasowym włączeniem do starej DK7, którą kierowcy będą omijać budowę tunelu. Ostatnim odcinkiem, Naprawa – Skomielna Biała o długości ok. 3 km, kierowcy pojadą w 2021 r., po zakończeniu budowy dwukomorowego tunelu pod górą Mały Luboń o długości każdej nitki ok. 2,06 km

żródło: PAP. GDDKiA

opracowanie

Redakcja2019Ula Starzyk

Konto zielone
konto zielone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.