Nowotarski Jarmark bez turystyki handlowej

Nowa Targowica przy ul. Targowej w Nowym Targu fot. Ula Starzyk

Trudny start Nowej Targowicy po ogłoszeniu pandemii i zawieszeniu działalności na placach handlowych 16.03.2020 ma dwa aspekty ekonomiczny i turystyczny. Teraz , gdy handel na Jarmarku rusza kupcy żadaja do władz samorządowych ulg w opłatach placowych.

Nowotarski Jarmark w wyniku epidemii stracił klientów ze Słowacji, a to oni dotad stanowili koło zamachowe dla tutejszego handlu. Jarmark w nowej rzeczywistości liczyć może już tylko na klientów rodzimych . Póki co z powodu totalnego zastoju w turystyce – głównej sile napędowej lokalnego biznesu -na ” Jarmark ” ruszyli nowotarżanie.

Kupcy, którzy zaczynają handlować zwrócili się do władz miasta z prośba o zwolnienie z opłat targowych. Uchwała w tej sprawie procedowana będzie 11 maja 2020 roku podczas sesji Rady Miasta. Według propozycji uchwały zawieszenie opłaty ma dotyczyć terminu od 12 maja do 10 czerwca br.

W uzasadnieniu uchwały burmistrza czytamy :

-Można wprowadzić zwolnienia na zasadach ogólnych, aby pomóc przedsiębiorcom w poprawie płynności finansowej, którzy dokonują sprzedaży na targowiskach w trudnych czasach epidemii. W trosce o umożliwienie konsumentom dostępu do dobrej, polskiej żywności, zachowanie bytu rolników i sprzedawców uchwała jest w pełni uzasadniona -„

Kiedy w wielu miastach władze samorządowe odstąpiły od pobierania opłat placowych na targowiskach . W Nowym Targu pobory z tych opłat stanowia filar budżetu i nikt nie bierze pod uwagę rezygnacji z nich.

Agnieszka Mlekodaj
konto czerwone
konto czerwone

Jadą pod Tatry ?

fot. GDDKiA

Maj chociaż startuje deszczowo, chmurnie i z ciągle powiększającą się liczba zachorowań i zakażeń nie odstrasza turystów. Zmotoryzowani turyści już ruszyli w stronę Zakopanego.

W Tatrach dla turystów otwarte są tylko cztery doliny: Białego, Strążyska, Za Bramką, Ku Dziurze. Z powodu epidemii podczas majówki nadal nie można wynajmować miejsc noclegowych. 

Obostrzenia mieli zbagatelizować turyści, którzy ponoć już we czwartek wyruszyli pod Tatry, o czym miał świadczyć korek na Zakopiance

app-facebook

Zakopianka – utrudnienia, wypadki, informacjeW czwartek

[PILNE] Kierowcy jadący do Zakopanego ogłosili koniec epidemii! 😉

Spory korek na zakopiance w Lubniu w kierunku Zakopanego.
Zaczyna się przed węzłem, ciągnie się aż do zwężenia.

Obraz może zawierać: samochód, niebo i na zewnątrz
Obraz może zawierać: niebo i na zewnątrz
Brak dostępnego opisu zdjęcia.
471820
fot. FB/GDDKiA
Redakcja2019
Adam Mareczek
konto czerwone
konto czerwone

PKL uruchamia Kolej Linowa na Kasprowy Wierch i kolejkę na Gubałówkę- Szczawnica i Krynica jeszcze stoją

Tatry:kolejka na Kasprowy Wierch w Kuźnicach fot. Ula Starzyk

W poniedziałek, 4.05.2020 zostaną uruchomione dwa ośrodki PKL w Zakopanem, czyli kolejka na Kasprowy Wierch oraz na Gubałówkę. Również od najbliższego poniedziałku zostają otwarte wszystkie szlaki turystyczne w Tatrach. Pozostałe ośrodki, w tym kolej w Krynicy Zdroju i Szczawnicy, pozostają zamknięte.

PKL rekomenduje turystom zakup biletów poprzez swoją stronę internetową oraz w biletomatach PKL.

W czasie korzystania z przejazdów kolejkami turyści muszą mieć osłonięte usta i nos oraz ręce

W czasie epidemii i aż do odwołania kolejki będą miały czterokrotnie ograniczoną przepustowość przewozową. Jednorazowo kolejką linowa na Kasprowy Wierch z Kużnic będzie mogło wyjechać i zjechać tylko 15 osób, a kolejką na Gubałówkę 32 osoby.

Przy peronach kolejek PKL czekać będą przygotowane stanowiska do dezynfekcji rąk. Ponadto pracownicy kolejek maja obowiązek przeprowadzania regularnej dezynfekcji powierzchni wagonów, uchwytów, poręczy, terminali płatniczych, biletomatów. Punkty gastronomiczne usytuowane na Kasprowym Wierchu i Gubałówce będą prowadziły sprzedaż tylko na wynos.

O planowanych datach otwarcia pozostałych ośrodków PKL władze spółki będą informowały na bieżąco.

Redakcja2019
Bartek Bachleda
Redakcja2019
Ula Starzyk
konto czerwone
konto czerwone

Pogoda na weekend : Deszczowo i ciepło

To ostatni weekend , kiedy z powodu światowej epidemii Koronavirusa SARS 2 COVID 19 zamknięte pozostają tatrzańskie schroniska i kolejki. Święta 1. 2 i 3 maja spędzimy więc w dolinach , lasach, na wsiach i w miastach. Pozytyw tej sytuacji jest taki, że na długi weekend synoptycy zapowiadają opady deszczu, co z pewnością ucieszy rolników i posiadaczy działek.

Planując wypady ” na Majówkę ” pamiętajcie o podstawowych zasadach higieny i bezpieczeństwa oraz o obowiązku zakrywania ust i nosa w miejscach publicznych oraz o tym, że w lasach ten obowiązek zniesiono.

Ważne jest też to, że będzie ciepło. Temperatura wahać się będzie od 13 do 16 stopni Celsjusza. Ciepło będzie też przez cały kolejny tydzień. Tyle tylko , że deszcz i słońce będą norma każdego dnia

Życzymy wszystkim satysfakcjonującego pobytu na łonie natury, ale namawiamy do takiego korzystania z Parku, które nie narazi innych użytkowników ani służb. Będziemy obserwować, jak rozkłada się ruch, i stosownie do tego podejmować kolejne działania, dlatego prosimy o sprawdzanie komunikatu turystycznego, gdzie zamieszczamy wszystkie istotne dla turysty i aktualne informacje – podsumowuje Szymon Ziobrowski, dyrektor TPN.

Tatry( szlak Dolina Jaworzynki ) fot. Ula Starzyk

Warunki na szlakach

 Od 21 kwietnia obszar Tatrzańskiego Parku Narodowego zostaje częściowo udostępniony dla ruchu turystycznego. Na dzień dzisiejszy możliwe jest wejście do dolin reglowych: Dolina Białego, Dolina Strążyska (do Polany Strążyskiej), Dolina za Bramką, Ku Dziurze.
 Od poniedziałku 4 maja, zgodnie z rządową polityką łagodzenia obostrzeń, Tatrzański Park Narodowy zostaje ponownie udostępniony dla ruchu turystycznego. Więcej w zakładce Nowości.

  • Schroniska są zamknięte do 3 maja
  • Kolejka na Kasprowy Wierch jest nieczynna do 3 maja.

Szlaki w udostępnionych dolinach, po porannych opadach deszczu są mokre i śliskie. Prosimy zachować ostrożność.

Tatry, kolej na kasprowy Wierch
Tatry , kolejka na Kasprowy fot. Ula Starzyk

PROGNOZA POGODY DLA TATR i PODHALA

Ważność: od godz. 19:30 dnia 01.05.2020
do godz. 19:30 dnia 02.05.2020

W nocy zachmurzenie umiarkowane. Początkowo przelotne opady deszczu. Lokalnie nad ranem silne zamglenia. Temperatura minimalna od 2°C do 5°C, na szczytach Tatr około 0°C. Wiatr słaby, południowo-zachodni. Wysoko w górach wiatr umiarkowany, z kierunków zachodnich.

W dzień zachmurzenie umiarkowane i duże, przelotne opady deszczu, na szczytach Tatr przelotne opady deszczu ze śniegiem i śniegu. Miejscami możliwe burze. Temperatura maksymalna od 11°C do 14°C, na szczytach Tatr około 0°C. Wiatr słaby i umiarkowany, okresami porywisty, zachodni. W czasie burz wiatr dość silny, w porywach do 65 km/h, z kierunków zmieniających się. Wysoko w górach wiatr umiarkowany, okresami porywisty, południowo-zachodni skręcający na północno-zachodni.

PROGNOZA POGODY NA KOLEJNĄ DOBĘ

Ważność: od godz. 19:30 dnia 02.05.2020
do godz. 19:30 dnia 03.05.2020

W nocy zachmurzenie umiarkowane i duże. Miejscami przelotne opady deszczu, na szczytach Tatr śniegu. Temperatura minimalna od 1°C do 4°C, na szczytach Tatr około -3°C. Wiatr słaby, zachodni, lokalnie zmienny. Wysoko w górach wiatr umiarkowany, zachodni i północno-zachodni.

W dzień zachmurzenie duże z większymi przejaśnieniami. Przelotne opady deszczu, na szczytach Tatr śniegu. Miejscami burze. Temperatura maksymalna od 9°C do 12°C, na szczytach Tatr około -1°C. Wiatr umiarkowany, okresami porywisty, północno-zachodni. W czasie burz wiatr dość silny, w porywach do 70 km/h, z kierunków zmieniających się. Wysoko w górach wiatr umiarkowany, okresami dość silny, porywisty, północno-zachodni.

Dyżurny synoptyk: Małgorzata Marcinek
Godzina i data wydania: 2020-05-01 13:16

Redakcja2019
Jano Janas
Konto zielone
konto zielone

Majówka 2020

Fot. UG Nowy Targ/M.Kolasa

W tym roku majówka będzie rodzinna. Wolny czas z powodu epidemii wywołanej koronawirusem COVID 19 spędzać można tylko w gronie osób, z którymi przebywa siè stale .

Lasy, parki narodowe, ogródki działkowe i trasy rowerowe – to tylko kilka propozycji na ciekawą formę spędzania świąt majowych 1-3 maja.

Niestety planując weekend trzeba pamiętać, że nie można liczyć na wciàż zamkniètą gastronomię ani na nocleg w hotelu. Te ostatnie zaczną działać- zgodnie z zaleceniem rządu- od 4.052020

Mimo redukcji kolejnych obostrzeń nadal w miejscach publicznych obowiàzuje zalecenie zakrywania nosa i ust.

W Polsce nadal zachorowania nie isiągnęły punktu zwrotnego i liczba osób zakażonych i zmafłych rośnie każdego dnia.

Redakcja
Max Wojak
konto czerwone
konto czerwone

Trzy scenariusze powrotu do turystyki – eksperci nie pozostawiają złudzeń

Fot. Pexels

Trudno nawet sobie wyobrazić życie bez globalnego świata, w którym podróże są tak ważne jak codzienna praca i wypoczynek . Podróże to ta sfera aktywnośćci na którą turyści z całego świata będą musieli jeszcze poczekać. Niemieccy eksperci przygotowali analityczy projekt odradzania się branży turystycznej po kryzysie . Założenia nie są optymistyczne.

Podróże po zarazie

Koronawirus, który dziesiątkije populację ludzi na świecie, zamraża gospodarki., dotkliwie dotknàł branżę turystyczną.

Niemieckie Rządowe Centrum Kompetencyjne ds. Turystyki przewiduje, że powrót do normalności w kontekście podróży nastąpi nie wcześniej niż w okolicach Wielkanocy 2021 r.- w wersji otymistycznej ..Najgorszy scenariusz przewiduje unormowanie sytuacji dopiero we wrześniu 2023 r. – czytamy w turystyka.rp.pl.

Poszczególne fazy i straty dla branży

Prognoza bazuje na założeniu, że obowiązujące obostrzenia zostaną zniesione najwcześniej pod koniec kwietnia, jednak za bardziej prawdopodobny termin przyjmuje się końcówkę maja.prognozuje się, że – w zależności długości trwania tej fazy ograniczeń,-w tym roku branża zyska próg 2 a 20 procent zeszłorocznych przychodów.

prognozy dla roku bieżàcego

„łagodzenie obostrzeń”, to etap który w założeniu optymistycznym ma potrwać do końca czerwca. Wtedy obroty osiągną poziom 50 proc. przychodów z roku poprzedniego.

Według ekspertyz : realistyczny wariant przy założeniu zmniejszenia restrykcji spowoduje, że wraz z końcem września – wtedy obroty wyniosą 35 proc. ubiegłorocznych. Wersja pesymistyczna tetmin przenosi na grudzień, co oznacza, że branża uzyska 20 proc. przychodów z 2019 r.

Kiedy w turystyce wróci progress?

Trzecia faza zakłada ożywienie branży:

A/ w wersji optymistycznej – najwcześniej w marcu 2021 r. (z 75 proc. przychodem w porównaniu z 2019 r.).

B/Wersja ralistyczna : termin czerwiec 2021 r. (50 proc. przychodów)

C/Wersja pesymistyczna zakłada odbicie się od dna dopiero w końcu października 2021 r. (35 proc. przychodów).

Normalizacja w sektorze turystyki jako istatni etap w wariancie optymistycznym miałaby mieć miejsce we wrześniu 2021 r. – oznaczałoby to uzyskanie 90 proc. zeszłorocznych zysków. Wariant realistyczny jest prsesuwa ten fakt na koniec czerwca 2022 r. (80 proc. przychodów), a pesymistyczny – na koniec października 2023 r. (70 proc. przychodów).

szczepionka- klucz do turystycznego ożywienia?

Niemieccy analitycy zakładają że kluczową kwestią w ożywieniu turystyki jest wynalezienie ogólnodostępnej szczepionki na koronawirusa, ale poza medycznym aspektem tych dxiałań potrzebne są decyzje polityczne.

Bez złagodzenia obostrzeń wyjazdowych czy zniesienia zamknięcia granic branża turystyczna nie będzie mogła liczyć na odbudowanie się nawet w sezonie letnim 2022 r.

„Zdaniem ekspertów warunkiem ożywienia turystyki jest zatem skumulowanie tych dwóch czynników. Na podstawie Niemiec można przypuszczać, że podobne warunki będą musiały być spełnione, aby odbudować branże turystyczne w innych europejskich państwach, także w Polsce.”- pusze turystyka.rp

Rozwoj sytuacji w różnych miejscach świata determinuje czas, który będzie KONIECZNY aby na nowo można było cieszyć się z podróżowania, będzie dłuższy.

– Włochy, które odnotują o 45 mln mniej turystów w całym roku, szacunkowo luczyć się muszą ze stratami w wysokości 30 mld euro. Odbudowa włoskiej branży turystycznej będzie procesem długotrwałym i dużo trudniejszym niż w Niemczech czy nawet w Polsce.

Źródło : turystyka.rp, biznes

Redakcja2019
Adam Mareczek
konto czerwone
konto czerwone

Tunel pod S7 już przebity

Zakopianka
zdjęcie ilustracyjne : Zakopianka fot . GDDKiA

150 kg materiałów wybuchowych udrożniło druga i ostatnia nitkę tunelu pod Luboniem Małym w ciągu drogi S7. „To jest 800-tne odpalenie materiałów wybuchowych w drażonym tunelu , który przebito używając 180 ton trotylu.”- powiedział dyrektor Tomasz Pałasiński z GDDkiA .Historyczny moment przebicia drugiej nitki tunelu dziennikarze mogli ogladać dzięki bezpośreniej transmisji .” Dopiero teraz GDDKiA może nam tam wybudować drogę – zaznaczył Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk dziękując przy okazji firmie Astaldi i Włochom budujacym tunel: za ich ofiarność , oddanie i świadoma rozłąkę z rodzinami w dobie pandemii.

Pierwsza nitka 10.2019 roku dzisiaj przebicie drugiej nitki – Brak możliwości wiercenia maszynowego , by nie uszkodzić skały -metodą górnicza – minister Grzegorz Puda ( UE)

Historyczne wydarzenie, które miało miejsce dzisiaj to wynik zastosowania tradycyjnej , górniczej metody wiercenia . Niestabilność skarpy wykluczyła bowiem użycie najnowszych technologii. W-ce Minister z resortu Funduszy i Polityki Regionalnej,Grzegorz Puda przypomniał przy okazji, że pierwsza nitka tunelu została przewiercona w październiku 2019 roku, a już jesienia zostanie oddana do użytkowania.Najważniejsza droga łącząca Kraków z Zakopanem kosztować będzie 2,5 mld zł z czego 1.3 mld dołożyła UE.

Budowa S7 na odcinku Lubień Rabka wraz z tunelem pod Luboniem Małym, która ruszyła w 2016 roku to ukoronowanie pracy drogowców i budowlańców .

Minister Andrzej Adamczyk zapewnił podczas wideokonferencji, że plany inwestycyjne nadal będa podejmowane, a w budownictwie póki co nie zbraknie pracy. Na przełomie maja i czerwca ma ruszyć budowa kolejnego odcinka nowej Zakopianki : z Rdzawki do Nowego Targu . Dyrektor Pałasiński zapewniał, że wszystkie zgody potrzebne do wbicia pierwszej łopaty na nowej inwestycji będą gotowe „na dniach”, chociaż zachowawczo wspomniał o procedurze odwołań i protestów

Wiadomo też wszystkie inwestycje wokół drogi pod Tatry sa objęte dziesięcioletnia gwarncja, co ma zapenić po pierwsze komfortowa jazdę , a po drugie uchronić użytkowników dróg przed ewentualnymi niedoróbkami czy wadami.

Przebicie tunelu / https://krakow.tvp.pl/47761384/na-zywo-przebicie-tunelu-pod-luboniem-malym-na-budowanym-odcinku-trasy-s7

Druga nitka tunelu na Zakopiance przebita– mateisły prasowe

27 kwietnia 2020 r. nastąpiło połączenie lewej nitki tunelu drążonego pod górą Luboń Mały w ciągu drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka Zdrój. Połączenie odcinków drążonych jednocześnie od północy i południa nastąpiło metodą mikrostrzałów, z użyciem materiałów wybuchowych. Prawa nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r. i obecnie trwają tam prace przy obudowie docelowej, niszach alarmowych i hydrantowych.

– Polacy czekają na Zakopiankę od wielu lat. Wreszcie te oczekiwania stają się rzeczywistością. Przebicie drugiej nitki tunelu to kolejny ważny etap na drodze do celu, jakim jest ukończenie realizacji tej inwestycji – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Dwukomorowy tunel na Zakopiance o długości 2060 m powstaje w ramach odcinka S7 Naprawa – Skomielna Biała.

Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. w Naprawie, od prawego portalu północnego. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone zostało wykonywanie prac w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Roboty prowadzone bez przerw i postojów wiążą się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń, które są na bieżąco monitorowane. Na bieżąco wykonywana jest też obudowa wstępna, w tym spryskiwanie betonem ścian i przodków, by nie osypywał się materiał skalny.

W związku z osuwiskiem przy lewym portalu w Skomielnej Białej czasowo wstrzymano rozpoczęcie drążenia lewego tunelu od strony południowej. Konieczne było zabezpieczenie osuwiska i przeprojektowanie obiektów inżynieryjnych. W czerwcu 2019 r. zakończyło się tu palowanie. Pale zabezpieczające osuwisko stanowią jednocześnie konstrukcję budynku wentylatorni. Po jego ukończeniu rozpoczęto drążenie metodą podstropową, pod budynkiem wentylatorni. Jest on zlokalizowany bezpośrednio na wylocie tunelu lewego.

Epidemia koronawirusa nie zatrzymała prac na budowie odcinka tunelowego S7 Naprawa-Skomielna Biała. Wszyscy pracownicy stosują się do wprowadzonych obostrzeń.

– Dzięki tunelowi, kierowcy jak po nitce do kłębka, w sposób bezpieczny i komfortowy będę pokonywali trasę, którą do tej pory określali drogą przez mękę. Mówiąc o budowie S7 na odcinku Lubień – Rabka nie sposób nie wspomnieć o Funduszach Europejskich, które w ponad połowie pokrywają koszty budowy drogi. Trasa nie tylko ze względu na to, że powstaje przy wsparciu środków unijnych, będzie miała europejski wymiar, ale również dlatego, że połączy Polskę z południowymi sąsiadami. Dla portów w Gdańsku i Gdyni ma znaczenie strategiczne, a Słowację bardzo „przybliży” do morza – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.

Metoda drążenia tunelu na S7

Na odcinku S7 Naprawa – Skomielna Biała wykonawca, firma Astaldi, stosuje metodę kontrolowanej deformacji A.DE.CO.-RS (analiza deformacji kontrolowanych w skałach i gruntach). Jest to metoda opracowana w latach 80 we Włoszech. Metoda ta umożliwia uwzględnienie wzajemnego oddziaływania gruntu i obudowy – tymczasowej lub stałej – jako funkcję ich odpowiedniej sztywności, ale także czasu pogorszenia właściwości gruntu, zwłaszcza bloków skalnych.

Drążenie tunelu składa się z kilku faz:

– wykonanie skarp wykopów i wykonanie ściany berlińskiej z pali DFF kotwionych kotwami o długości do 30 metrów i sukcesywne schodzenie w dół wykopu do poziomu spągu czyli podłoża,

– wzmocnienie przodka dodatkowymi kotwami z jednoczesnym monitoringiem zachowania się górotworu, co jest bezpośrednio związane z bezpieczeństwem drążenia,

– wykonanie obudowy wyprzedzającej (jeden z elementów obudowy tymczasowej) nad przyszłym przodkiem,

– wykonanie poziomych odwiertów próbnych, w celu zbadania cech górotworu,

– wzmacnianie gwoździami z włókna szklanego czoła przodka, w przypadku słabych skał.

Każdy etap podlega monitoringowi i ocenie wyników z pomiarów geodezyjnych.

S7 Lubień – Rabka Zdrój

Duże różnice wysokości i spadki terenu, niejednorodne skały fliszowych Karpat Zewnętrznych, trudne warunki hydrologiczne, tereny osuwiskowe i rozproszona na całym obszarze zabudowa są wyzwaniami dla budowniczych drogi ekspresowej S7 w terenie górskim. Budowa takiej trasy wymagała zaprojektowania dużej ilości obiektów inżynierskich realizowanych w trudnych warunkach gruntowych. Na odcinku ok. 16,7 km nowej drogi, w tym 15,8 km ekspresowej oprócz dwukomorowego tunelu o długości 2,06 km, który stanowi 12,3% całej trasy, powstanie 38 obiektów inżynierskich: mostów, wiaduktów, estakad.

Budowa S7 od Lubnia do Rabki Zdroju rozpoczęła się w 2016 r. Trasę, której koszt wykonania wyniesie ponad 2,1 mld zł, podzielono na trzy odcinki realizacyjne:

•         S7 Lubień – Naprawa,

•         S7 Naprawa – Skomielna Biała,

•         S7 Skomielna Biała – Rabka Zdrój i dwujezdniowa DK47 do Chabówki.

Inwestycja uzyskała dofinansowanie ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 1 322,4 mln zł.

S7 Lubień – Naprawa

W ramach 7,6 km odcinka drogi ekspresowej S7 Lubień – Naprawa, oprócz dwujezdniowej drogi klasy S, zaprojektowano m.in. dwa MOP-y: Lubień i Krzeczów oraz 10 obiektów inżynierskich i 6 małych obiektów mostowych na potoku Krzywańskim. Wykonawcą tej drogi jest polsko – ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa. Koszt prac wyniesie 521,5 mln zł.

Pod koniec grudnia 2019 r. oddana do ruchu została jezdnia lewa. Ruch odbywa się po niej w dwóch kierunkach. obecnie wykonywane są prace na jezdni prawej: makroniwelacja terenu, na skarpie wykopu układana jest okładzina kamienna, trwa osuszanie koryta cieku pod nie ukończoną estakadą (osuwisko opóźniło prace) oraz  trwają roboty wodno-kanalizacyjne. Zaawansowanie prac wynosi ponad 90%, a ich zakończenie prac jest planowane w tym roku.

S7 Naprawa – Skomielna Biała

Na odcinku S7 Naprawa – Skomielna Biała, tunelowym, o długości 3 km powstaje dwukomorowy tunel o długości ok. 2,06 km (czyli w praktyce dwa tunele o łącznej długości 4120 m), z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami, budynkami wentylatorni oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Na tym odcinku powstaje także jeden wiadukt, przed północnym portalem tunelu, o długości 321 m. Wykonawcą jest włoska firma Astaldi S.p.A. Koszt prac wynosi 968,9 mln zł.

Wykonywana jest obudowa stała, nisze hydrantowe i sygnalizacyjno-alarmowe, przejścia awaryjne i przejazd awaryjny pomiędzy nitkami tunelu. Przed portalem północnym wykonywana jest izolacja płyty fundamentowej stacji wentylatorowej. Przed portalem południowym trwają prace przy budowie wentylatorni oraz nowego koryta potoku Stachorówka. Na skarpie przed portalem wykonywane są kosze gabionowe. Zaawansowanie prac wynosi ponad 50%. Zakończenie budowy planowane jest w 2021 r.

S7 Skomielna Biała – Rabka Zdrój

Na trzecim odcinku S7 Skomielna Biała – Rabka Zdrój, wraz z dwujezdniową DK47 Rabka Zdrój – Chabówka, o długości 6,1 km, oprócz dwujezdniowej drogi wybudowano m.in. dwa węzły drogowe  Skomielna Biała i Zabornia, obwód utrzymania drogi ekspresowej, 17 obiektów inżynierskich, w tym najdłuższą estakadę, liczącą 1 km długości. Węzeł Skomielna tworzą długie obiekty: estakada nad potokami, DK28 i dwoma łącznicami węzła Skomielna będzie miała 425 m, a dwie łącznice tego węzła ponad 350 m każda (356 m i 367 m). Najwyższe podpory na estakadzie w Skomielnej mają 50 m wysokości.  Wykonawcą jest włoska firma Salini. Koszt wykonania tego odcinka to 615 mln zł. Odcinek ten został oddany do ruchu we wrześniu 2019 r.

Z poważaniem

Szymon Huptyś

Rzecznik prasowy

Ministerstwo Infrastruktury

Redakcja2019
Ula Starzyk
konto czerwone
konto czerwone

Na Podhalu susza sucha

Wysychające jeziora zalewu Czorsztyńsko- Niedzickiego, niski stan wód w potokach górskich i suche poszycie lasów – susza tworzy zagrożenie pożarowe w całym regionie.

Teraz najbardziej zagrożony jest tzw. Bór Kombinacki w Nowym Targu, gdzie pod nowa Zakopiankę wykarczowano 13 ha lasu. Pnie drzew wprawdzie usunięto i sprzedano, ale jak twierdzi nadleśniczy Roman Latoń pozostawiono na placu – na prośbę firm budowlanych – suche gałęzie . To one stanowią teraz niebezpieczeństwo. Wyschnięte na wiór

wraz z poszyciem stanowią tykającą bombę. Wystarczy lekkie zaprószenie ogniem i nieszczęście gotowe. Bór Kombinacki w Nowym Targu łączy miasto z Ludźmierzem i Szaflarami .

Dobra Książka :Frank Herbert ” Diuna ” – rekomendują Ewa Skuta & Jacek Imiela & Daga Gormann

Furorę ta książka robiła w latach 80-tych. Jej ekranizacja była jedna z najbardziej dochodowych produkcji. Do dziś ” Diuna” to jedna z najważniejszych lektur zwolenników fantastyki, doceniona nie tylko przez czytelników.Otrzymała dwie najbardziej prestiżowe nagrody SF: Nebula i Hugo

https://youtu.be/6kS6tGz5pgk

„Arrakis, zwana Diuną, to jedyne we wszechświecie źródło melanżu. Z rozkazu Padyszacha Imperatora planetę przejmują Atrydzi, zaciekli wrogowie władających nią dotychczas Harkonnenów. Zwycięstwo księcia Leto Atrydy jest jednak pozorne – przejęcie planety ukartowano. W odpowiedzi na atak Imperium i Harkonnenów dziedzic rodu Atrydów Paul staje na czele rdzennych mieszkańców Diuny i sięga po imperialny tron. Oszałamiające połączenie przygody i mistycyzmu, ekologii i polityki.”- pisze wydawca Diuny

Dom Wydawniczy REBIS oddaje czytelnikom nowe, poprawione wydanie cyklu „Kroniki Diuny”, który tworzą: Diuna, Mesjasz Diuny, Dzieci Diuny, Bóg Imperator Diuny, Heretycy Diuny i Kapitularz Diuną.” Diuna” z pewnością spodoba się Wam i to zarówno jako książka jak i film . Wyobrażacie sobie , że ksiażka, która napisano ponad pół wieku temu i ekranizacja licząca sobie ponad 30 lat dziś znów mogą stać się bestsellerem.

źródło : Empik

redakcja2019
Ewa Skuta
Redakcja 2020
Jacek Imiela
Redakcja2019
Daga Gormann
Konto zielone
konto zielone

„Wykorzystaj ten czas -Bądź turystą u siebie” – akcja Stowarzyszenia I Love Podhale

Totalny stop na całym świecie pora wykorzystać dla siebie. Teraz w maseczkach na twarzy jesteśmy trochę bardziej odważni. Domowa kwarantanna zaczyna nam ciążyć. Rząd dopuszcza turystykę rodzinna tyle , że jednodniowa.

Włączcie się zatem do naszej( na wzór ktakowskiej ) akcji : Bądź turysta w swojej miejscowości. Zrób zdjęcia fajnych miejsc w twoim otoczeniu, miejsc które twoim zdaniem warto zobaczyć, opowiedz nam o atrakcjach turystycznych . Przyślij do nas zdjęcia lub film ( albo jedno i drugie )z twojego turystycznego szlaku i swoja opowieść na naszego maila: kontakt@ilovepodhale.pl Wszystko zamieścimy na naszej stronie www.ilovepodhale.pl.

Krajobraz górski
Krajobraz górski

Do zobaczenia na Szlaku.

Pokażcie nam wasza okolicę waszymi oczami, oczami ludzi mieszkających na szeroko rozumianym Podhalu, Spiszu czy Orawie ,w podhalańskich miastach i wsiach , w gminach i powiatach tatrzańskim i nowotarskim. Pokażmy światu nasza okolicę, góry, turystyczne szlaki, zabytki, historyczne miejsca i ciekawostki regionu oczami jej mieszkańców. Napiszmy wspólnie turystyczny przewodnik na nowo. Wykorzystajmy czas wolny doby epidemii, by wrócić do normalności bogatszymi we wrażenia, wzmocnieni pięknem i silniejsi wiara w postęp.

Serdecznie zapraszamy do pracy i współpracy : kontakt@ilovepodhale,pl

Szukajcie nas te z na Facebooku: ilovepodhale, i na stronie www.ilovepodhale.pl

Stowarzyszenie I Love Podhale

logo
konto czerwone
konto czerwone
Logo
Logo